بامبو برای رشد بهتر و سالم ماندن نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم دارند. رعایت کردن شرایط مناسب برای رشد و نگهداری گیاهان، بهترین کار برای پیشگیری از ابتلای آن ها به بیماری ها و آفات است. اما گاهی پیش می آید که با سهل انگاری و بی توجهی به گیاهان، باعث بیمار شدن آن ها می شویم. در این شرایط برای بهبود گیاه یا خرید لاکی بامبو خوب و سالم باید چه کاری انجام داد؟

در این مقاله می خواهیم به بیماری های گیاه بامبو و درمان آن ها بپردازیم. پس اگر به دنبال دلیل بیمار شدن بامبوی خود و درمان آن هستید، در ادامه با ما همراه باشید. بامبو یا بامبو خوش شانس از گیاهان زینتی و آپارتمانی محبوب است که امروزه بخش مهمی از دکوراسیون منازل محسوب می شود. این گیاهان زیبا که به منظور بهبود بخشیدن دکوراسیون محیط زندگی به کار برده می شوند نیز دچار آفات و بیماری می شوند و این امر موجب آسیب دیدن به زیبایی خود گیاه و محیط زندگی شما می‌گردد.

پیشنهاد خرید

بامبو جوانه ارتفاع 90 سانتی

165,000 تومان154,000 تومانخرید کنید

در این مقاله قصد داریم به بیماری های بامبو و شیوه درمان آن ها بپردازیم.

پیشنهاد خرید

بامبو لوتوس تک شاخه

195,000 تومان185,000 تومانخرید کنید

بیماری های بامبو

چرا بامبو رشد نمی کند؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که بامبو با شروع پاییز و در فصول سرد سال رشد نمیکند و این فصل ها، فصل رشد گیاه نیستند. پس اگر رشد بامبوی شما در این بازه‌ی زمانی متوقف شد جای نگرانی نیست. اما اگر در فصول گرم این اتفاق افتاد دلیل آن سرد بودن محیط نگهداری بامبو است. باید محیط نگهداری بامبو را گرم تر کنید و یا آن را به جای گرم تری منتقل کنید. کوددهی به گیاه را در اواخر زمستان شروع کنید.

بیماری های بامبو

چرا ساقه بامبو زرد میشود؟

 زرد شدن و پوسیدگی ساقه‌ی بامبو به دلیل کم آبی و قارچ اتفاق می‌افتد. وجود قارچ از شایع ترین دلایل زرد شدن و پوسیدگی ساقه بامبو می باشد. برای تشخیص این که بامبو به قارچ مبتلا شده است یا خیر، کافی است که به قسمت انتهای ساقه توجه کنید. اگر بامبو از آن ناحیه شروع به زرد شدن کرده و قسمت انتهای بامبو حالت لهیده دارد، بامبوی شما به قارچ مبتلا شده است. ایجاد این حالت در گیاه منجر به از بین رفتن آوند ها در قسمت انتهای بامبو می شود. به همین علت آب به میزان لازم به گیاه نمی رسد و اگر زودتر بامبو درمان نشود گیاه از بین میرود. برای درمان باید قسمت های له شده را جدا کنید تا جایی که به آوند های سالم و سفید رنگ برسید و هیچ قسمت له شده‌ای باقی نماند. سپس بامبو را در آب قرار داده و چند قطره قارچ کش به آب آن بیفزایید.

بیماری های بامبو

چرا برگ های بامبو زرد می شود؟

زرد شدن برگ های بامبو معمولا به سه دلیل زیر اتفاق می‌افتد: نور مستقیم آفتاب: یکی از دلایل زرد شدن برگ های بامبو قرار گرفتن آن در مقابل نور شدید و مستقیم آفتاب است. جای بامبو را تغییر دهید و آن را در مکانی قرار دهید که از نور مستقیم افتاب دور باشد.

آب با املاح زیاد: بامبو نسبت به آب خود حساس است. از دلایلی که موجب زرد شدن برگ بامبو می شود استفاده از آب با املاح زیاد و یا آب شور برای بامبو می باشد. آبی که برای بامبو استفاده می کنید باید یک بار جوشیده شود و پس از سرد شدن استفاده شود. اگر قصد دارید از آب شیر استفاده کنید آن را در ظرفی سر باز ۲۴ ساعت قرار دهید تا کلر آن از بین برود. کمبود مواد مغذی: دلیل دیگر زرد شدن برگ بامبو می تواند کمبود مواد مغذی‌ای مانند پتاسیم و یا کلسیم باشد. برای برطرف کردن این مشکل از کودهای مایع بامبو استفاده کنید.

بیماری های بامبو

زرد شدن برگ بامبو خاکی

علاوه بر موارد ذکر شده، زرد شدن برگ های بامبو‌ی خاکی می تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد. گاهی دلیل زرد شدن بامبویی که در خاک کاشته شده است، جمع شدن آب در قسمت زیرین گلدان است. این اتفاق به دلیل زهکشی نامناسب می‌افتد. زهکشی گلدان را چک کرده و در صورت مشکل داشتن آن را درست کنید. گاهی نیز ممکن است این اتفاق به دلیل آبیاری بیش از حد بی‌افتد. فاصله‌ی بین آبیاری ها باید به شکلی باشد که خاک کاملا خشک شود

چرا ساقه بامبو چروک می شود؟

اگر ساقه بامبو شما چروک شده است باید بدانید این اتفاق معمولا به دلیل نرسیدن آب کافی و مورد نیاز به قسمت های بالایی ساقه می‌افتد. ممکن است که ریشه های گیاه به مشکل خورده باشند و یا قسمت هایی از ساقه به بیماری دچار شده‌اند و درست عمل نمی کنند.

چرا نوک برگ بامبو خشک می شود؟

سوختن، زرد شدن و خشک شدن نوک برگ های بامبو به دلیل قرار گرفن در مقابل نور مستقیم آفتاب اتفاق می‌افتد. بامبو وقتی در برابر نور مستقیم آفتاب قرار میگیرد دچار افتاب سوختگی می شود پس جای ان را تغییر دهید و در مکانی قرار دهید که نور غیر مستقیم آفتاب را دریافت کند. البته در صورت خشک شدن نوک برگ های بامبو بهتر است ریشه‌های این گیاه را نیز چک کنید تا از ابتلا نشدن آن به قارچ اطمینان حاصل کنید.

چرا ریشه بامبو سیاه می شود؟

این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی پیش بیاید‌. ریشه های سیاه شده را از گیاه جدا کنید و سپس بامبو را در آبی سالم و شرایطی بهتر قرار دهید. به شرایط نگهداری بامبو در منزل بیشتر دقت کنید و سعی کنید تمامی نیاز های بامبو را در نظر بگیرید تا از سیاه شدن دوباره ریشه بامبو جلوگیری کنید.

بیماری های بامبو

آیا بامبو حساسیت زاست؟ آیا گیاه بامبو سمی است؟

با اینکه نگهداری گل های آپارتمانی مزایای بسیاری دارد اما باید مراقب بود که هر گیاهی برای نگهداری در منزل مناسب نیست. افرادی که نسبت به گل و گیاه آلرژی دارند تعداد کمی از گیاهان آپارتمانی را می توانند به منزل خود راه دهند. از طرفی در بسیاری از خانه ها بچه های کوچک و حیوانات خانگی وجود دارند و این امر موجب می شود نگهداری گیاهان سمی در منزل کمی مشکل شود. با توجه به این مشکلات باید حتما قبل از خرید بامبو و نگهداری یک گیاه آپارتمانی،  درباره‌ی سمی بودن و یا حساسیت زا بودن آن مطلع شد. حال اگر شما از عاشقان گیاه بامبو هستید اما درباره‌ی سمی بودن و حساسیت زا بودن آن کنجکاوید، باید بدانید که گیاه بامبو برای حیوانات خانگی سمی محسوب می شود و خوردن این گیاه موجب اسهال، دل‌درد، ضعف و یا گشاد شدن مردمک چشم و آبریزش دهان در حیوانات می شود. بامبو برای انسان ها سمی و یا حساسیت زا نیست.

بیماری های بامبو

کود مورد نیاز بامبو

قانون کلی برای کوددهی به بامبو این است که نهایتا یک یا دو بار در سال با استفاده از کودی که با آب رقیق شده است کوددهی انجام شود. کود های مایع یا قطره های بامبو برای کوددهی بامبو مناسب است. کوددهی بیش از اندازه به بامبو منجر به زرد شدن ساقه و برگ های بامبو می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *