معرفی گیاه آلوئه ورا:

پیشنهاد خرید

زاموفیلیا سطل ۴

400,000 تومان390,000 تومانخرید کنید

یکی از گیاهان آپارتمانی که دارای خواص درمانی می باشد آلوئه ورا است. این گیاه علاوه بر نگهداری آسان و مقاوم بودن در برابر شرایط های مختلف محیطی دارای ظاهری زیبا نیز می باشد. گیاه آلوئه ورا به راحتی می تواند در آپارتمان رشد کند و با پاجوش های کوچک و زیبا شما را غافلگیر می کند. علاقه‌مندان به خرید گل آلوئه ورا هستید می توانند الوئه ورا را تهیه کنند و هم از خواص دارویی و مفید آن و هم از زیبایی آن استفاده کنند. افراد مبتدی در نگهداری گل می‌توانند پرورش گل را با آلوئه ورا شروع کنند.

خواص گل آلوئه ورا

محصولات موجود آلوئه ورا بدون واسط از سایت خانم گل

پیشنهاد خرید

آلوئه ورا متوسط دارای پاجوش

60,000 تومان50,000 تومانخرید کنید

نام محصول قیمت کل افزودن به سبد خرید
آلوئه ورا متوسط دارای پاجوش 50,000 تومان اطلاعات بیشتر

با گل آلوئه ورا بیشتر آشنا شوید ؟

کمتر کسی پیدا می شود که نام گل آلوئه ورا به گوشش نخورده باشد. یک گیاه منحصر به فرد با خاصیت های فراوران. گیاه آلوئه ورا با برگ های بلند، پوشش ضخیم و نوار دور برگ هایش همواره جزو انتخاب های ثابت افراد برای تزیین خانه هایشان بشده است. زیبایی فقط یکی از خواص این گیاه بی نظیر است. داشتن خواص درمانی، بهداشتی و خوراکی(خاصیت آرامش بخشی) آن نیز سبب علاقه مردم به این گیاه شده است. در کنار این همه مزیت باید این نکته را هم اضافه کرد که گیاه آلوئه ورا خاصیت تصفیه کنندگی بی نظیر هوا را دارد و می تواند در برابر شرایط سختی مثل بی آبی هم در طولانی مدت دوام بیاورد. در خصوص خاصیت های بیشتر این گیاه دوست داشتنی در ادامه به آن پرداخته ایم. اگر شما هم عاشق این گیاه شده اید پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

پیشنهاد خرید

خرید گل شامادورا

65,000 تومان58,000 تومانخرید کنید

خواص گل آلوئه ورا

نحوه کود سه بیست برای آلوئه ورا

عاشقان گل و گیاه کاملا با این کود آشنا هستند. این کود معمولاً با نام 3 20 یا 202020 در بازار یافت می شود. علت نام گذاری این کود به دلیل وجود 20 درصد فسفات،‌ 20 درصد پتاسیم و 20 درصد ازت در این کود است. علاوه بر این مواد،‌ در برخی از کودها موادی همچون آهن و منگنز نیز یافت می شود. به دلیل وجود مواد غنی در این کود،‌ از آن در کشاورزی و گل های آپارتمانی استفاده می شود. نحوه استفاده این کود در گیاه های مختلف بنا به نوع ریشه و مقاومت آن فرق های مهمی دارد.

گیاه آلوئه ورا جزو گیاهانی است که از مقاومت بسیار بالا برخوردار است به همین نحوه کوددهی 202020 در این گیاه به اینگونه است کود را به صورت حل شده در آب استفاده کنید تا مواد غنی در آن به صورت کامل به گیاه برسد. کوددهی در فصل ها نیز متفاوت است، در فصل های گرم مانند بهار و تابستان باید هر دو هفته یک بار،‌ فصل پاییز هر ماه یک بار کود دهی شود. نکته مهم و حائز اهمیت در کود دهی گل آلوئه ورا این است که به هیچ عنوان نباید در فصل زمستان به گیاه کد داده شود چون سبب از بین رفتن ریشه و تغییر رنگ آن خواهد شد. نکته مهم دیگر در کود دهی گل آلوئه ورا دور مصرفی است، برای این که کود بیش از حد به گیاه داده نشود، پیشنهاد می‌کنیم نصف دوز پیشنهادی که در روی محصول درج شده را استفاده کنید تا ریشه آسیب نبیند. کوددهی بیش از اندازه باعث می شود تا ph خاک گلدان بالاتر از حد مجاز رفته و به گیاه آسیب وارد کند.

گل آلوئه ورا چه خاصیتی دارد؟

خواص گل آلوئه ورا

در مورد خاصیت های آلوئه ورا در متون بالا برای شما عنوان کردیم، اما بهتر است کمی بیشتر به این مورد بپردازیم. اولین خاصیت ویژه این گیاه، وجود بافت ژله‌ای درون آن است که استفاده از آن برای مرطوب سازی پوست، رفع چین و چروک های دور چشم به شدت پیشنهاد می شود. رفع گزیدگی ناشی از نیش زنبور، پشه و دیگر حشرات، رفع سوختگی، اگزما،‌ رفع مشکلات دهان و دندان، بهبود هضم و افزایش ایمنی برخی از خواص چندگانه این گیاه فوق العاده است.

افزایش ایمنی بدن:

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و سم زدایی می تواند سموم را از بدن دفع و باعث تمیزی خون می شود.

درمان عوارض رادیوتراپی:

با توجه به مقاومت بالای گیاه آلوئه ورا استفاده از موادی مانند ژل آلوئه ورا در محل تابش نور رادیوتراپی باعث می شود تا بیماران بلافاصله اثر مسکن بودن آن را احساس کنند.

مراقبت های ویژه مو:

استفاده از فراورده های بهداشتی مانند شامپو آلوئه ورا باعث می شود تا ریشه مو تقویت و رشد آن چند برابر شود و همچنین می تواند از ریزش مو نیز جلوگیری کند.

ضد التهاب:

مهمترین ویژگی گل آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی آن است که مصرف خوراکی و استعمال خارجی آن می تواند به کاهش و رفع التهابات بدن کمک قابل توجهی کند.

گل های شبیه به آلوئه ورا کدامند؟

گل آلوئه ورا جزئی از خانواده کاکتوس ها محسوب می شود. وجود گلبرگ های ضخیم و بلند گل آلوئه ورا باعث شده تا نسبت به گیاه های دیگر آن را منحصر به فرد کند. همچنین به دلیل خواص بهداشتی و خوراکی آن، خیلی کم پیش می آید که افراد در شناخت این گل دچار اشتباه شوند. گل آلوئه ورا تتغیرباً‌با هیچ گلی شباهتی ندارد و تنها تفاوت آن با سایر گل ها، تفاوت در نوع آن است که در ادامه با برخی از انواع گیاه آلوئه ورا آشنا خواهیم شد.

آلوئه ورا ماری:

آلوئه ورا ماری یکی از شناخته شده ترین نوع این گیاه در ایران است. اکثر مردم این نوع گیاه را در عطاری ها و یا در گلفروشی ها دیده اند. این نوع گل آلوئه ورا برگ های بلند و ضخیم دارند که دور آن را نواری از تیغ ها تشکیل داده است. آلوئه ورا ماری معمولا در مناطق گرم و خشک رشد می کند.

آلوئه ورای برگ کوتاه:

این نوع از گل آلوئه ورا را نیز برخی از مردم در گل فروشی ها مشاهده کرده اند. این نوع آلوئه ورا با نوع ماری آن تفاوت هایی در اندازه برگ و دمای رشد دارند. برگ این گیاه کوتاه و با نوار بنفش رنگ است و دمای رشد آن معمولا بین 24 تا 30 درجه است.

آلوئه ورا توری:

این نوع گل آلوئه ورا همانگونه که از نامش پیداست،‌ دارای برگ های توری شکل است. توری بودن به این سبب که دانه های ریز سفید رنگ بر روی برگ این گیاه باعث شده تا آن به شکل توری دیده شود. فرق این نوع گل با سایر گل ها این است که این نوع به سایه علاقه زیادی دارد و در سایه معمولا رشد بالاتری دارد، البته از تحمل بالای گل آلوئه ورا توری در برابر سرما هم از مزیت آن به شمار می رود.

آلوئه ورا دندان ببری:‌

این نوع آلوئه ورا به دلیل وجود تیغ هایی شبیه به دندان های ببر اینگونه نامگذاری شده است. تفاوت بارز این نوع گیاه آلوئه ورا با سایر گل های آلوئه ورا منعطف و نرم بودن آن است که در صورت نگهداری صحیح،‌ تا 30 سانت نیز رشد خواهد کرد.

نام علمی گل الوئه ورا

نام علمی و لاتین این گیاه Aloe vera است که با نام صبر زرد نیز شناخته می شود. زادگاه این گیاه آفریقا می‌باشد. این گیاه در مناطق گرمسیر رشد بهتری خواهد داشت حدود ۲۵۰ نوع و گونه مختلف از این گیاه در مناطق مختلف جهان یاد شده و پرورش داده می شود.

برگ های آلوئه ورا پهن و کلفت می باشد که داخل آنها ژلی چسبناک قرار دارد این ژل همان خواص درمانی این گیاه می باشد که می توان آن را به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی کرد.

نگهداری الوئه ورا

نگهداری این گیاه بسیار ساده است و می‌توان گفت که شبیه به نگهداری کاکتوس ها می باشد. این گیاه متعلق به خانواده سوسن (lily family) است. در ادامه برای تان چند مورد از خواص ژل آلوئه ورا را توضیح می دهیم.

خواص ژل آلوئه ورا:

  1. می تواند به درمان دیابت کمک کند.
  2. با گیاه آلوئه ورا می توان بیماری های گوارشی را درمان کرد.
  3. در درمان زخم معده نقش موثری دارد.
  4. باعث بهتر شدن گردش خون میشود.
  5. تنظیم کلسترول بدن.

بهبود هضم، یبوست را برطرف میکند، به درمان رشد و ریزش مو کمک میکند، خاصیت جوان کنندگی پوست را دارد، درمان بواسیر، درمان فشار خون، درمان پوکی استخوان و همچنین به درمان استرس کمک شایان می کنند.

جدا کردن ژل آلوئه

برای جدا کردن ژل آلوئه ورا ابتدا یک برگ بالغ را انتخاب و آن را از طول برش دهید، و پس از جداسازی از طرف عرض برگ ژل آن را خارج کنید. می توانید روزانه یک قاشق از ژل آلوورا را میل کنید ، اما دقت کنید که اگر بیشتر مصرف شود موجب از بین رفتن تعادل آب در بدن می‌شود . علاوه بر آن شما می‌توانید از آن برای نوشیدنی های مختلف استفاده کنید که دارای خواصی هستند که به تمیز کردن سیستم گوارشی خون و سیستم گردش خون کمک می کنند همچنین دارای خواص ضد سم زدایی طبیعی هستند.

دمای مناسب برای گیاه آلوئه ورا:

دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. این گیاه در مناطق گرمسیر عکس‌العمل بهتری نشان می‌دهد و در سرمای شدید آسیب می بیند. برای سالم ماندن این گیاه می توانید در بعضی از روزها که دمای هوا مطلوب این گیاه است.

آن را بیرون از خانه قرار دهید تا کمی نور مستقیم خورشید را دریافت کند. این گیاه علاقه به نور مستقیم دارد ، اما هنگام ظهر که نور خورشید شدید است بهتر است که گیاه را در سایه قرار دهید . اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بین دمای ظهر تا دمای شب تفاوت زیاد است ،در این صورت این گیاه را هرگز خارج از خانه نگهداری نکنید زیرا باعث نرم شدن انتهای ساقه برگ آلوئه ورا می شود و پس از مدتی باعث پوسیدگی ریشه و نابودی او می‌شود.

کوددهی گیاه آلوئه ورا:

برای پرورش گیاه آلوئه ورا از کودهای رقیق استفاده کنید . همچنین می توان از کو۱۰-۴- ۱0 ( نیمه قوی) استفاده کنید. اگر خاک گلدان شما حاصلخیز نیست باید هر ماه یکبار از اوایل بهار تا اواخر تابستان با استفاده از کودهای نیمه قوی خاک را تغذیه کنید. اگر آلوئه ورا را در محیط بیرون نگه داری می کنید می توانید از کودهای گرم و یا ارگانیک استفاده کنید.

توجه کنید که اگر در خاک گیاه شما مخلوط کود دارد نیاز به کود دهی ندارد و فقط یک بار در فصل بهار یا تابستان نیاز به کودهی دارد.

آبیاری گیاه آلوئه ورا:

آبیاری این گیاه را هردو هفته یک بار انجام دهید و زمانی اقدام به آبیاری کنید خاک این گیاه خشک شده باشد ، زیرا رطوبت زیاد و آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و پس از آن منجر به خراب شدن گیاه می شود . پس هنگام آبیاری دقت کنید که خاک آن را در آب نباید غوطه ور کنید.

آب نباید از زهکش گلدان خارج شود و در زیر گلدانی جمع شود زیرا آب اضافه باعث فاسد شدن ریشه این گیاه می شود . این گیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر در زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد زیرا زمان استراحت آن می باشد. در زمستان می توانید ماهی یک بار اقدام به آبیاری گیاه کنید.

خاک مناسب آلوئه ورا:

این گیاه نیاز به خاکی دارد که دارای زهکش بالایی باشد. گیاه آلوئه ورا به خاک زیاد حساسیت نشان نمی دهد و می توانید برای پرورش آن از هر خاکی استفاده کنید. ولی اگر خواستار رشد بهتر سرحال ماندن گیاه هستید خاکهایی با حاصل خیزی متوسط استفاده کنید.

می توانید از خاک های آماده کاکتوس ها که در فروشگاه های گل و گیاه موجود است استفاده کنید. و یا می توانید از ترکیب خاک باغچه ؛ ماسه و سنگریزه خاک مناسب برای این گیاه را تهیه کنید . همچنین می توان از پیت ماس و پرلیت استفاده کرد.

رطوبت مناسب گیاه آلوورا:

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوای مرطوب دارد آلوورا نیاز به تامین رطوبت ندارد و در این صورت باید تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید . اما اگر در منطقه‌ای خشک و یا سرد زندگی می‌کنید می‌توانید از راه غبارپاشی ، هر روز یک بار رطوبت را برای این گیاه تامین کنید.

روش دیگر قرار دادن یک ظرف پر آب در کنار گیاه است . دقت کنید که در فصول سرد دمای محیط نگهداری گیاه زیر دو درجه سانتیگراد نرسد . بهتر است محیط نگهداری آن رطوبت نسبی بالایی داشته باشد. بادهای گرم به این گیاه آسیب می زند و رطوبت بیش از اندازه به ریشه‌های گیاه آسیب می‌زند و موجب فاسد شدن ریشه ها می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *