با گل آگلونما بیشتر آشنا شوید

فهرست مطلب نمایش فهرست
پیشنهاد خرید

آگلونما برگ هندوانه ای سطل 3

260,000 تومان250,000 تومانخرید کنید

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما، یا به عبارتی سبزه چینی جزو گل های بسیار محبوب در چین است. مقاومت بالای این گل و همچنین حذف محیط از بخار بنزین باعث شده محبوبیت این گل دو چندان شود. به دلیل وجود همیشگی برگ های سبز در این گل، به گل آگلونما، گل همیشه سبز نیز گفته می شود. این گل بسیار مقاوم دارای گونه های متفاوتی است که معروف ترین گونه آن رنگ تیره آن است. اگر شما مایل به نگهداری یا خرید گل آگلونما در منزل خود هستید باید یک ملاک اصلی را در نظر داشته باشید. ملاک اصلی و همیشگی در نگهداری این گل، آن است که هرچه مقدار سبز بودن برگ هایش بیشتر باشد، به نور آفتاب بیشتری برای رشد نیاز دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با شرایط کلی نگهداری گل آگلونما بیشتر آشنا کنیم.

شرایط نگهداری آگلونما

پیشنهاد خرید

گل آگلونما سفید

190,000 تومان159,000 تومانخرید کنید
پیشنهاد خرید

آگلونما سفید سطل 4

265,000 تومان260,000 تومانخرید کنید

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما هم مانند سایر گیاهان نیاز به فراهم کردن محیطی مناسب با دما، نور، آب و رطوبت است. اولین قدم در نگهداری این گل ایجاد فضای نوری مناسب است. به طور کلی فضایی که این گل در آن قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که نور آفتاب صورت مستقیم به آن نتابد. تابش مستقیم آفتاب آن سبب خشکی خاکش خواهد شد. در بحث نور قاعده کلی هرچه رنگ برگ های این گل سبز تر باشد، نور بیشتری نیز نیاز دارد را باید همیشه مورد توجه قرار دهیم.

آبیاری گل آگلونما چگونه است ؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

قدم اصلی در نگهداری گل ها و گیاهان، نحوه آبیاری آن ها است. گل آگلونما معمولاً در برابر بی آبی مقاوم است، اما خشکی بیش از حد به آن ضربه وارد می کند. برای آبیاری به این گل در تابستان و بهار باید این نکته را بدانید که در این فصول گیاه نیاز به آب تقریباً خوب دارد و باید رطوبت خاک آن را تامین کنیم. در فصل زمستان هم مقدار آبدهی باید کاهش پیدا کند.

علت زرد شدن برگ آگلونما سفید برفی و هندوانه ای

شرایط نگهداری گل آگلونما

آگلونما دارای گونه های زیادی است که سفید برفی و هندوانه ای جزو خانواده آن محسوب می شوند. سفید برفی به دلیل وجود دانه های برف مانند  بر روی برگ های آن و هندوانه ای به دلیل شباهت برگ های آن با پوست هندوانه سبب شده از آن ها به عنوان گل آگلونما سفید برفی و هندوانه ای یاد شود. به مرور زمان و شرایط نامساعد شاهد این خواهید بود که رنگ برگ آنها زرد شده است. مهمترین عامل زردی برگ این گل کمبود آب و یا آبیاری بیش از اندازه نیاز گل است. کمبود اباد باعث خشکی خاک و در نتیجه زردی آن خواهد شد. همچنین آبیاری بیش از اندازه باعث کمبود اکسیژن در خاک می شود که آن هم باعث زردی برگ گل آگلونما می شود.

 آبیاری نامناسب چگونه باعث زرد شدن برگ آگلونما می شود؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

آبیاری نامناسب رایج ترین مشکلی است که صاحبان گل آگلونما با آن رو به رو هستند. برای اینکه از شر این مشکل فرار کنید، کافی است در طول هفته زمانی خاصی را برای آبیاری این گل اختصاص دهید تا در عین این که آب را به مقدار مناسب به گل اضافه می کنید، نظم را نیز در آبیاری رعایت کنید. آبیاری نامنظم سبب خشکی خاک گل آگلونما می شود و خشکی خاک هم نتیجه اش زردی برگ های آن خواهد بود.

 آثار آبیاری کم بر آگلونما چیست؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما یک گلی است که در برابر کم آبی مقاوم است ولی این مقاومت تا اندازه ای خواهد بود که رطوبت خاک مقداری در آن باقی مانده باشد. زمانی که گل آگلونما دچار کم آبی می شود، رطوبت مورد نیاز برگ های جوان را با رطوبت موجود در خاک تامین می کند، این امر سبب می شود تا برگ های قدیمی تر یا به اصطلاح برگ های پیر تر رطوبت مورد نظر را دریافت نکنند و به مرور قهوه ای و خشک می شوند. برگ ها پس از تغییر رنگ به قهوه ای دچار ریزش خواهند شد. برای در امان نگه داشتن این گیاه از بی آبی باید محیط آن را از گرم به معتدل تغییر دهید. قرار گیری این گل در محیط گرم باعث می شود تا سطح رطوبت خاک زودتر از موعد مقرر خشک شود.

 نور نامناسب دیگر علت زرد شدن برگ آگلونما

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما برای رشد و نمو داشتن نیاز به محیط پر نور ندارد و در محیطی که نور کمی دارد هم می تواند خود را رشد دهد. نور نامناسب برای این گل منظور از نور زیاد و نور کم است. قرار گیری برگ های این گل در برابر نور آفتاب به مدت طولانی باعث می شود تا آن دچار سوختگی شود. نور کم نیز به همان میزان در زرد شدن برگ های این گل تاثیر دارد. کمبود نور باعث می شود تا رنگ سبز برگ ها به مرور رنگ خود را از دست بدهد و تغییر رنگ دهد.

 چه میزان دمایی از زردی گیاه آپارتمانی آگلونما جلوگیری می‌کند؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما مانند اکثر گل ها به سرما حساس است. دمای بیش از حد گرم و دمای بیش از حد سر می تواند بر روی این گل تاثیر بگذارد. گل آگلونما معمولاً برای رشد نیاز به دمایی مانند دمای اتاق نیاز دارد. قرار دادن این گل در محیط هایی مانند آشپزخانه که مدام در حال تغییر دما است و یا در کنار شوفاژ، بخاری و یا شومینه باعث می شود تا دمای مورد نیاز این گل مدام تغییر کند که این تغییر پشت سر هم دما، سبب زردی برگ های آن خواهد شد.

 چگونه گلدان آگلونما را تعویض کنیم که باعث زردی گیاه نگردد؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

انسان ها هم پس از اینکه از یک محیط به محیط دیگر نقل مکان می کنند کمی زمان می برد تا خود را با آن جا سازگار کنند. گل آگلونما هم جز آن گل هایی محسوب می شود که به نقل مکان و تعویض گلدان واکنش نشان می دهد. تغییر گلدان در این گل باید به گونه ای باشد که پس از جا به جایی سریع بتواند خود را سازگار کند. برای راحتی در سازگاری گل با محیط جدید خود بهتر است خاکی در گلدان می ریزید حاوی مواد مغذی باشد و همچنین زهکشی مناسبی شده باشد. معمولاً بعد از جا به جایی و تعویض گلدان، گل آگلونما حدود یک ماه تا دو ماه طول می کشد تا خود را بسازد.

 هجوم آفات دیگر علت زرد شدن برگ آگلونما

شرایط نگهداری گل آگلونما

از دیگر دلایل زردی برگ گل آگلونما هجوم آفت هایی نظیر شته است. آفت ها به به محض رسیدن به گل آگلونما به درون آن هجوم می آورند و از مواد مغذی ساقه و برگ ها تغذیه می کنند. بعد از هجوم آفت شما علائمی مانند سوراخ شدن و زرد شدن برگ ها را خواهید دید که برای مقابله با آن ها کافی است تا از مواد ضدعفونی کننده موجود در بازار استفاده کنید. راه حل خانگی رفع این مورد هم می تواند پاک کردن برگ ها هر یک روز در میان باشد.

 چگونه بیماری های آگلونما را شناسایی و برطرف نماییم؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

خطر! شما باید مراقب گل آگلونمای خود باشید. مهمترین و رایج ترین بیماری موجود در گل های آگلونما بیماری باکتریایی است. سوختگی باکتریایی به بیماری گفته می شود که باعث می شود گل شما برگ های خود را به مرور تغییر رنگ دهد و شکل آن نیز به عدد هفت تغییر پیدا کند. این بیماری معمولاً از سطح برگی به برگ دیگر منتقل می شود. باید با کمال تاسف به شما بگوییم که اگر این اتفاق برای گل شما افتاده باشد دیگر امیدی به ادامه حیات آن گل نیست. برای اینکه بتوانید از این بیماری جلوگیری کنید بهتر است از محلول هایی که دارای مس هستند برای گل هایتان بهره ببرید.

 چگونه اشتباه در کوددهی و تغذیه آگلونما باعث زردی گیاه می‌گردد؟

شرایط نگهداری گل آگلونما

کوددهی و میزان آن همیشه دغدغه اصلی پرورش دهندگان گیاهان بوده است. به میزانی که کوددهی برای رشد و تقویت گل آگلونما مفید است، اندازه زیاد کوددهی باعث می شود تا سطح ph خاک به بالاترین حد خود برسد. افزایش ph خاک باعث می شود تا خاک حالت اسیدی به خود گرفته و این امر باعث زردی گیاهان خواهد شد. در هنگام کوددهی باید دقت داشته باشید که استفاده از کودهایی ماند کود سه بیست مایع می تواند به رشد گیاه شما کمک کند. اگر می خواهید شما شاهد این موضوع نباشید پس بهتر است کوددهی در زمستان و کوددهی بیش از حد در فصل بهار را قطع کنید.

زرد شدن برگ های گیاه به علت مرگ طبیعی آنها

شرایط نگهداری گل آگلونما

گل آگلونما هم مانند سایر گل ها، دارای برگ های پیر و جوان است. برگ های پیر به مرور جای خود را به برگ های جوان تر می دهند. در این فرآیند، برگ های پیر به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و به رنگ زرد تغییر رنگ می دهند. این مورد جای نگرانی ندارد چرا که گیاه شما در حال رشد کردن است.

نور مناسب برای آگلونما

اگر بخواهیم از نور مورد نیاز آگلونما برای شما صحبت کنیم باید بگوئیم برگ های آگلونما به خاطر سفیدی که دارند نیازمند نور بیشتری هستند. آگلونما سفید نسبت به سایر گل های هم نوع خود نیازمند نور بیشتری می باشد. برای رشد بهتر آگلونما شما باید کمی نور برای آن تهیه کنید لذا برای این کار می توانید آگلونما را در جلوی پنجره غربی، جنوبی، شرقی قرار بدهید تا بتوانند نور مورد نیاز خود را جذب کنند. نور فیلتر شده نیز می توانند گزینه خوبی برای تامین نور مورد نیاز آگلونما باشد. به طور کلی نور غیر مستفیم برای آگلونما برای این گیاه مناسب می باشد. به این نکته مهم حتما توجه کنید نور مستقیم برای این گیاه خیلی خطرناک می باشد و ممکن است باعث نابودی گیاه شما شود.

آبیاری آگلونما به چه صورت می باشد

آگلونما از آن دسته گلهای است که با خشکی خاکش تقریبا کنار می آید یعنی اونقدر به خشکی خاکش واکنش نشان نمی دهدولی بهترین روشی که میتوانید برای آبیاری این گیاه به کار ببرید این است که اگر سطح خاکش خشک شود می توانید اقدام به ابیاری کنید. در ابیاری این گل به سایز گلدون نیز توجه کنید هر چی گلدان بزرگتر باشد در نهایت آبیاری نیز باید بیشتر باشد.

نکته مهمی که در رابطه با آبیاری این گل باید رعایت کنید این است که رطوبت نسبی را برای این گل باید تهیه کنید. و نگذارید خاک گلدن کامل خشک شود.

دمای مناسب برای گل آگلونما

دمای خانه برای این گل مناسب است ولی اگر بخواهیم  یک دمای پائین و یک دمای بالا برای این گل باید در نظر گرفت که پائین تر حد را می توان دمای +15 در نظر گرفت و دمای بالا را می توان +30  در نظر گرفت یعنی این گل در این دما می توانند زنده بمانند و رشد کنند.

به طور کلی بهترین دمای که می توان برای رشد گل آگلونما در نظرگرفت دمای 18 تا 25 درجه می باشد.

خاک مناسب برای آگلونما

بستر کشت برای هر گیاه خیلی مهم می باشد که در رابطه با این گل نیز دور از استثنا نمی باشد. پیشنهاد خانم گل برای استفاده از خاک مناسب برای آگلونما این است که 80 درصد از خاک برگ استفاده کنید دقت کنید خاک برگی که استفاده می کنید نباید پوسیده ونباید تازه باشد. 5 درصد خاک کاکتوس بزنید که زهکشی را بالا ببرد منظور از خاک کاکتوس همان ترکیب ماسه شسته و زغال می باشد. 15 درصد مابقی می توانند ترکیب کوکوپیت و ورمی کوکوپیت قاطی کنید و استفاده کنید.

نکته مهم

مشکلی که اکثرا با تکثیر آگلونما دارید خاکش هست این گیاه نیاز به کوکوپیت دور ریشه داره تا به آبرسانیش کمک بشه و بی حال و خشک نشه بقیه حجم گلدانشو با خاک کامل گیاهان آپارتمانی پوشش بدید که معمولا ترکیبی از خاکبرگ استریل، ورمی کمپوست، پرلیت یا سبکدانه است.

کود مناسب برای آگلونما

بهترین کودی که می توان برای آگلونما استفاده کرد منیزیم می باشد که استفاده از این کود باعث رشد سریع آگلونما می شود یا از کود پتاس بالا استفاده کنید که می توانید این کودها را از فروشگاه های گل و گیاه تهیه کنید. استفاده از کود سه بیست نیز برای گل آگلونما مناسب می باشد.

تکثیر آگلونما

از آنجائیکه عمر گل آگلونما کوتاه می باشد برای اینکه از این گل خوشکل و دلبر در همه ایام سال داشته باشید باید از آن تکثیر کنید. روش اول تکثیر آن خیلی ساده می باشد شما می توانید از پاجوش های مادر آن استفاده کنید و آن را در گلدان جدا بکارید.

روش دوم تکثیر آگلونما به این صورت می باشد که وقتی گلدان شما پر از گل های آگلونما شد باید گل های که در گلدان هستند را جدا کنید و هر کدام را در گلدان جدا بکارید دقت کنید که آگلونما را نمی توان به صورت قلمه ای تکثیر کرد.

علت زرد شدن برگ های آگلونما

اگربرگ آگلونما پژمرده است و یا نوک برگ قهوه ای شده بدانید که رطوبت گلدان به اندازه کافی تامین نمی شود. براش جزیره درست کنید و حتما با آب جوشیده سرد ابیاریش کنید اگربرگها پیچیده است یالبه های آن موجدار شده، دمای هوای محیط سرداست. مراقب باشید نور زیاد و آفتاب برگ های آگلونمارو زرد و سوخته میکنه پس با فاصله از نور زیاد بزارید.

گلدهی آگلونما

این گل ممکن است در تابستان شکوفا شود و سپس میوه های کوچک و سمی تولید کند. توجه داشته باشید که میوه های این گیاه سمی هستند و ممکن است باعث حساسیت پوست شوند. اگر آگلونما شما گل داد شما باید متوجه بشید که شما کامل شرایط نگهداری این گل را رعایت کرده اید. بعد از گلدهی آگلونما ممکن است این گل از بین برود.

عوض کردن گلدان آگلونما

رشد آگلونما تقریبا کم است و هر ساله شما نیاز نیست گلدان آگلونما را تعویض کنید زمانی اقدام به تعویض گلدان این گل بکنید که گلدان شما پر از پاجوش های این گل شده.

هرس کردن گل آگلونما

این گیا نیاز به هرس زیاد ندارد می توانید برگهای مرده را پس از ریزش از گیاه جدا کنید. یا اگر آنها هنوز به ساقه متصل هستند اما سست هستند آنها را با قیچی هرس استریل کنید. از هرس کردن جوانه های جوان این گل خودداری کنید و برگهای قدیمی را جداکنید.

تمیز کردن برگ های آگلونما

برای تمیز کردن برگ های این کل می توانید با  پنبه و دستمال برگه ای این گیاه به شدت زیبا را تمیز کنید. توجه کنید نیازی نیست هر روز اقدام به تمیز کردن برگ های این گل بکنید ماهی یک بار را برای تمیز کردن برگ های این گل کنار بگذارید.

انواع گوناگون گیاه آگلونما

آگلونما انواع مختلفی دارد کا ما در زیر به چند کورد از آنها اشاره خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد در مقاله جدا در رابطه با هر کدام از آنها مفصل برای شما مطلب بنویسیم.

۱- آگلونمای مودستوم ۲- آگلونمای قرمز ۳- آگلونما «کاتلاس» (یا قمه‌ای) ۴- آگلونما «سیلورکویین» (یا ملکه‌ی نقره‌ای) ۵- آگلونما «سیلور کینگ» (یا شاه نقره‌ای) ۶- آگلونمای «سوزی» ۷- آگلونما سفید برفی (یا تایلندی) ۸- آگلونما پاتایا (یا حبابی) ۹- آگلونما بلک ۱۰- آگلونما طلایی ۱۱- آگلونمای پیکتوم (یا آگلونمای سه رنگ) که قیمت هر کدام از آگلونما ها متفاوت می باشد و نگهداری هر کدام با بقیه متفاوت می باشد. در آینده در رابطه با رازهای نگهداری هر کدام از این گل برای شما محتوا جذاب خواهیم نوشت امید است سایت خانم گل بتوانند به شما در نگهداری گل و گیاه کمک کرده باشد تشکر از شما بابت وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید موفق باشید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “شرایط نگهداری گل آگلونما

  1. Erfan گفت:

    ممنون از لطفتون

  2. عسل گفت:

    ممنون به خاطر توضیحات خوبتون

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      سلام وقت به خیر خوشحالیم براتون مفید بود.

  3. مهدیس گفت:

    تشکر از مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *