بامبو که در ایران به گیاه خیزران نیز معروف است، گیاهی همیشه سبز و پایا است که دارای ساقه‌ای چوبی، تو خالی و بند می باشد. بامبو با نام هایی مثل گیاه روبانی، دراسینای روبانی، بامبو خوش شانس و بلژیکی همیشه سبز نیز شناخته می شود. برگ های بامبو معمولا به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض ۴ تا ۵ سانتی‌متر رشد می کنند. رنگ این برگ ها سبز ابلق، سبز و زرد و یا سبز و سفید دیده می شود.

این گیاه بومی مناطق استوایی غرب آفریقا و قسمت های کوچکی از جنوب شرقی آسیا است. امروزه نگهداری بامبو در آپارتمان بسیار رواج یافته است. این گیاه محبوب از چین و ژاپن وارد کشور ما شده و حال گونه‌های متفاوتی از آن در گیلان، گلستان و مازندران کاشته می شود. یکی از دلایل محبوبیت بامبو، رواج پیدا کردن شکل پیچ خورده‌ی آن است.

پیشنهاد خرید

بامبو جوانه ارتفاع 90 سانتی

165,000 تومان154,000 تومانخرید کنید

خرید بامبو پیچ خورده به خاطر زیبایی خاص خود، طرفداران زیادی را جذب کرده است. نکته حائز اهمیت این است که بامبو به صورت طبیعی صاف رشد می کند. در این مطلب قصد داریم طریقه پیچ دادن بامبو و انواع پیچ بامبو را شرح دهیم. با ما همراه باشید تا با انواع پیچ های بامبو و نحوه‌ی پیچ دادن این گیاه در منزل آشنا شوید.

آموزش پیچ دادن بامبو

چگونه گیاه بامبو پیچ می خورد؟

پیشنهاد خرید

بامبو لوتوس تک شاخه

195,000 تومان185,000 تومانخرید کنید

از میان گل های آپارتمانی بامبو ساده‌ترین و بهترین نوع نگهداری را دارا می باشد. بامبو به پاکسازی هوا کمک بسیاری می کند و افراد زیادی معتقدند که بامبو خوش شانسی می آورد، از این رو بامبو به بامبوی خوش شانس نیز معروف است. از زمانی که گیاه بامبو به شکل پیچ خورده و فرم گرفته عرضه گردید، علاوه بر زیبایی بیشتر به ارزش مالی این گیاه نیز افزوده شد. با این حال از مشکلاتی که در نگهداری بامبو رخ می دهد، صاف شدن بامبو بعد از قلمه زدن است. در این مقاله قصد داریم شیوه های پیچ دادن بامبو در منزل را به شما یاد دهیم.

آموزش پیچ دادن بامبو

انواع پیچ در بامبو

جالب است بدانید که بامبو به شکل های مختلفی پیچ داده می شود که هر کدام از این پیچ ها نام خاصی دارد. انواع پیچ های بامبو به شرح زیر است:

پیچ S ~ شکل ظاهری این پیچ، به حرف S انگلیسی شباهت دارد. از این رو به این نام شناخته می شود. البته در زبان فارسی آن را به پیچ مارپیچی نیز می شناسند.

پیچ O ~ این پیچ نیز به دلیل شباهت زیادی که به حرف O انگلیسی دارد، به این نام شناخته می شود.

پیچ فنری ~ پر طرفدار ترین نوع پیچ برای بامبو، پیچ فنری است. این پیچ از نظر تعداد به دسته های تک پیچ، دو پیچ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم بندی می شود.

تکثیر بامبو از طریق قلمه زدن انجام می شود. بامبو به صورت طبیعی بعد از قلمه زدن صاف رشد می کند. برای شکل دهی و فرم دادن به بامبو روش های متعددی وجود دارد. برای آشنایی با این روش ها در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش پیچ دادن بامبو

روش های پیچاندن گل بامبو در خانه

پیچ دادن بامبو بیشتر اوقات در مکان های گرم و مرطوب امکان‌پذیر است. در چنین شرایط آب و هوایی سرعت رشد گیاه افزایش میابد و زمانی که برای پیچ دادن صرف میکنیم کمتر خواهد شد. چند روش متفاوت برای پیچ دادن بامبو وجود دارد که قصد داریم آن ها را برای شما شرح دهیم.

  • روش فرم دهی بامبو در رطوبت بالا با استفاده از قالب پلاستیکی

یکی از روش هایی که برای پیچ دادن بامبو انجام می شود استفاده از قالب پلاستیکی و شفاف است. برای انجام این روش ابتدا لازم است که ساقه بامبو را به مدت تقریبا یک ماه خارج از آب نگهداری کنید. البته شرایط رطوبتی بامبو باید ۹۰ درصد باشد، سعی کنید همیشه آن را مرطوب نگه دارید. در چنین شرایطی گیاه نخواهد مرد اما ساقه‌ی آن حالتی نرم و انعطاف‌پذیر به خود می گیرد. حالا که گیاه نرم شده وقت آن است که بامبو را درون قالب قرار دهید. سپس آبیاری به گیاه را دوباره شروع کنید. کم‌کم آوند ها شروع به بازسازی کرده و گیاه سفت می شود و فرم قالب را به خود می گیرد.

آموزش پیچ دادن بامبو

  • فرم دهی با استفاده از لامپ هالوژن

پیچ دادن بامبو با استفاده از لامپ هالوژن ساده‌ترین روش از بین روش های دیگر است‌. توجه داشته باشید که برای انجام این روش حتما شرایط محیطی و آب و هوایی خانه را گرم و مرطوب نگه دارید. گرم و مرطوب بودن محیط بامبو، باعث افزایش سرعت رشد آن می شود که این امر شکل دهی بامبو را راحت تر خواهد کرد.

در این روش به یک منبع نور مصنوعی مثل لامپ هالوژن نیاز داریم. با استفاده از منبع نور مصنوعی، نور را در یک جهت و چند روز متوالی به بامبو بتابانید. از آنجایی که بامبو دارای خاصیت نور جذبی است نور را دنبال میکند و تغییر شکل می دهد. می توانید با تغییر دادن جهت تابش نور بامبو را به شکل های مختلفی پیچ دهید.

  • فرم دهی گیاه بامبو با استفاده از دست

این روش نیازمند حوصله است. گیاه را به مدت دو هفته در شرایط گرم و مرطوب نگهداری کنید تا نرم و حالت پذیر شود. سپس باید به صورت مداوم و بسیار آرام بامبو را با دست فرم دهید تا در نهایت به شکل پیچ دلخواه خود برسید. روش دیگری که زمان برتر از دیگر روش هاست و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از تابش ثابت نور طبیعی است. در این روش منبع نور به صورت ثابت و در یک جهت می تابد و بامبو هر چند وقت یکبار در جای خود چرخانده می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم بامبو به دلیل دارا بودن خاصیت نور جذبی، نور را دنبال می کند و به مرور فرمی مارپیچی به خود می گیرد.

آموزش پیچ دادن بامبو

علت پیچ نخوردن بامبو

در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات لازم برای پیچ دادن بامبو را ذکر کنیم. با رعایت کردن دقیق موارد اشاره شده می توانید به راحتی بامبوی خود را شکل دهید.

سعی کنید در روش های فرم دهی با دست و فرم دهی در رطوبت بالا با قالب پلاستیکی، حتما شرایط محیط را گرم و مرطوب نگه دارید و نگذارید رطوبت محیط به کمتر از ۹۰ درصد برسد.

در روش استفاده از نور مصنوعی، نور محیط را صفر کنید و بامبو را در جایی کاملا تاریک نگه دارید. در حدی که تنها نور دریافتی گیاه از لامپ هالوژن باشد تا بامبو بتواند به راحتی نور را دنبال کرده و حالت بگیرد. با رعایت دقیق تمامی نکات اشاره شده بامبو‌ی شما به راحتی شکل خواهد گرفت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *