به جای استفاده از سموم شیمایی برای از بین بردن افات، روش های ساده تری وجود دارد.

آفت گیاهان آپارتمانی:

آفت به جانوران از جمله حشرات کنه ها و حلزون هایی گفته می شود که به گیاهان آپارتمانی ضرر وارد می‌کنند. این ضرر ها را می توان به صورت های مختلف در گیاه مشاهده کرد. از بین رفتن قسمتی از گیاه که  یا خورده شده و یا سوراخ شده است، پدیدار شدن نقاط نقره ای و زرد روی برگ ها، پیچ خوردن برگها، زرد شدن برگها، پوشش های پنبه ای شکل روی برگ ها و ساقه ها،  چسبندگی برگ های گیاه و تار بستن عنکبوت می‌توان اشاره کرد.

از بین آفت هایی که به گیاه آسیب می‌رسانند حشرات خرطوم دار که شیره گیاه را با   خرطوم خود می مکند بیشتر دارای اهمیت می باشد. این حشرات گیاه را ضعیف می‌کنند و ممکن است ناقل بیماری باشند و در هنگام  فرو بردن خرطوم خود در برگ ها، گیاه را نیز آلوده کنند. بعضی از  آفت ها نیز با جویدن برگ ها در اعمال حیاتی گیاه اختلال ایجاد می کنند. باما همراه باشید تا روش مقابله با آفات را به شما آموزش دهیم.

مهمترین آفت های گیاهان آپارتمانی

پشک ها: شپشک ها  حشراتی خرطوم دار هستند که با فرو بردن خرطوم در بافت گیاه از شیره آن استفاده می‌کنند و  نیروی گیاه را تضعیف می کنند.

 شپشک ها را می توان به سه گروه مختلف دسته بندی کرد:۱- شپشکهای سپردار

۲-شپشک آرد آلود

۳- شپشک نرم تن

شپشک های سپردار و نرم تن از مهمترین آفات گیاهان آپارتمانی به شمار می‌روند. شاید شپشک های آرد آلود را دیده باشید آنها به صورت توده ای و به شکل پنبه سفید روی اندام های هوایی گیاه دیده می شوند. دلیل چسبناک بودن برگی که آفت شپشک  آرد آلود دارد وجود عسلی است که توسط این حشرات تولید می‌شود.

شپشک های سپردار به شکل تیره و خشک هستند که به صورت بسیار ریزی روی اندامهای هوایی گیاه و برگها مشاهده می‌شوند. جدا کردن این شپشک ها بسیار آسان است. فقط با کشیدن ناخن روی شپشک را می‌توانید آنها را از گیاهانتان جدا کنید. تخمهای این حشرات اکثراً بر روی خود گیاه هستند و در صورت مناسب بودن شرایط محیطی باز می شوند.

راه کنترل شپشک ها در گیاهان:

می توانید با انجام دادن یک سری نکات  از گسترش این آفات جلوگیری کنید. هنگام مشاهده این مشکل میزان رطوبت را کاهش دهید و غبار پاشی و مه باشی برای گیاه انجام ندهید. اگر این آفت ها را روی گیاهتان مشاهده کردید می توانید با استفاده از یک پنبه آغشته به آب و الکل شپشک ها را از روی گیاهتان پاک کنید.

شته ها:

این نوع آفت نیز مانند شپشک ها دارای خرطوم هستند که با خرطوم خود از شیره گیاهان تغذیه می کنند. وجود این آفات بر روی گیاهان موجب ضعیف شدن گیاه و زردی برگها می شود. همچنین در برخی مواقع وجود این  شته ها منجر به پیچ خوردن برگ ها می شود.

شته ها بسیار ریز هستند و رنگ های مختلفی دارند. شته ها نیز مانند شپشک ها بر روی گیاه تخم می گذارند و در هنگام مناسب بودن شرایط جوی و محیطی تخم ها شروع به باز شدن می‌کنند.

راههای کنترل شته در گیاه:

اگر تعداد شته ها زیاد است می توانید با استفاده از سموم حشره کش تماسی و یا نفوذی و سیستمیک استفاده کنید. اگر مایل به استفاده از سموم شیمیایی نیستید می توانید با جدا کردن قسمت آلوده گیاه آفت را از بین ببرید. همچنین برای کنترل آفت میتوانید از اسپری کردن آب و یا صابون گیاهی پالیزین استفاده کنید که بسیار موثر است.

تریپس ها:

این نوع آفت دارای بال های ریز و ریشک دار هستند.  تریپس ها نیز ماننده شته ها ازشیره گیاهان تغذیه می کنند و حرکت آنها به صورت جهشی می باشد. اگر می خواهید بدانید که  آیا تریپس به گیاه شما آسیب رسانده است یا نه به برگهای گیاهتان دقت کنید، در صورت حمله تریپس حمله تریپس نقاط خیلی کوچکی  به رنگ نقره ای که تعداد زیادی هستند بر روی برگها ظاهر می‌شوند.

اثرات این آفت می تواند منجر به پیچ خوردن برگ ها، ضعیف کردن گیاه و بد فرم شدن گلها و حتی ریزش گلهای گیاه شما بشوند. معمولاً تریپس ها در خاک گلدان استراحت می کنند و در زمانی که شرایط محیطی مناسب شد فعالیت خود را شروع می کنند و به گیاه آسیب می رسانند.

کنترل تریپس ها در گیاه:

برای مقابله با این نوع از آفت سمپاشی با استفاده از حشره کش های نفوذی و سیستمیک توصیه میشود.

کرمهای برگخوار:

این نوع آفت را نوزاد پروانه نیز می نامند. رنگ این نوع آفات سبز می باشد. اندازه این کرم ها همواره در حال تغییر است و با هر بار پوست اندازی، اندازه کرم ها تغییر می کند و بزرگتر می شود. حتی ممکن است ارتفاع آنها تا ۵ سانتیمتر نیز برسد. این کرم های سبز با جویدن و خوردن برگهای گیاه به آن آسیب می‌رسانند.

اگر جلوی این آفات گرفته نشود خسارت‌های شدیدی به گیاه وارد می شود. انتقال این آفت‌ها  از طریق تخم گذاری پروانه بر روی گیاه است و یا از طریق خاک آلوده به گیاه  منتقل می شود. اکثر باغبانها  با این آفت سر و کله می زنند.

کنترل کرم های برگخوار در گیاهان:

 می توانید با استفاده از خاک های مناسب برای گلهای آپارتمانی مانع بروز این مشکل شوید. سعی کنید از خاکهای باغچه باغ ها و جنگل ها برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده نکنید. اگر تعداد این کرمها کم باشد می توانید به راحتی آنها را با دست از روی گیاه جدا کنید. اگر تعداد این کرم ها زیاد است باید با استفاده از سموم گیاه را سمپاشی کنید.

برای سمپاشی از حشره کش های تماسی استفاده کنید. و یا می توانید گلدان را  در معرض نور مستقیم  آفتاب قرار دهید تا خاک به وسیله آفتاب ضد عفونی شود. برای این نوع آفات سم دیازینون توصیه می شود.

کرمهای ریشه خوار:

می‌توان گفت این نوع آفت نوزاد سوسک ها هستند. این آفات با جویدن ریشه به گیاه شما آسیب می‌رساند و باعث خشک شدن گیاه می‌شوند.  معمولاً این آفات  را می‌توان در خاکهای آلوده پیدا کرد. رنگ این نوع کرم ها سفید می باشد. این کرم ها در اندازه و نوع های متفاوت وجود دارند.

کنترل کرم های ریشه خوار در گل ها:

استفاده کردن از خاک های گیاهان آپارتمانی و عدم استفاده از خاکهای آلوده همچنین پاکسازی خاک، از راه‌های مقابله با این آفات می باشد. اگر تعداد این کرم ها زیاد بود باید از طریق سمپاشی خاک با حشره کش، مانند سوین اقدام کنید.

کنه تار عنکبوتی:

این نوع آفات بسیار ریز هستند و از شیره گیاهان تغذیه می کنند که منجر به آسیب زدن به گیاه و ضعیف شدن آنها می شوند.  این کنه ها با مکیدن شیره گیاه، بلعث به وجود امدن  لکه ها و نقاط زرد بر روی برگ ها می شوند.

یکی از مشکل سازترین کنه ها، کنه تارعنکبوتی است این نوع کنه با درست کردن تار که به تار عنکبوت شباهت دارد گرد و خاک و آلودگی را به خود جذب می‌کند و باعث کثیف شدن برگها می‌شود و در نتیجه گیاه نمی تواند به راحتی عمل فتوسنتز را انجام دهد و منجر به زردی در برگها می شود. این نوع آفات به وسیله تخم گذاشتن روی برگ های گیاهان آپارتمانی تکثیر می یابند و دوره استراحت و خوابشان را روی برگ های گیاه و یا خاک می گذرانند.

 راههای کنترل کنه تار عنکبوتی در گل ها:

این نوع آفات علاقه به مکان های گرم و خشک دارند، پس می توانید با تعویض مکان گلدان و انتقال آن به مکانی خنک تر آفت را کنترل کنید. همچنین می توانید با شستشوی گیاه میزان کنه ها را به حداکثر برسانید. ساده ترین راه تمیز کردن برگ ها به وسیله یک دستمال مرطوب است که در کاهش این نوع آفت موثر است‌ از بین بردن و جدا کردن علف ها و استفاده از خاکهای آپارتمانی  امری واجب است.

در صورت زیاد بودن کنه ها می توانید از سموم شیمیایی  کنه کش استفاده کنید.۷-کرمهای خاکی خرخاکی و پشه های خاکی: این نوع جانوران نیز به گیاه آسیب می‌رسانند و جزوه آفات محسوب می‌شوند این نوع جانوران را می‌توانید در خاک گلدان پیدا کنید. این جانوران از بقایای گیاهی خاک تغذیه می کنند.

روش های ساده از بین بردن آفت ها بدون استفاده از سموم شیمیایی:

این آفت ها از جمله خرخاکی و کرم‌خاکی زمانی به گیاه شما آسیب می رساند که حرکت کنند در این هنگام به ریشه گیاه آسیب می رسانند. ممکن است وجود پشه های خاکی در اطراف گلدان باعث مزاحمت برای شما بشود. پیشنهاد می‌شود برای کنترل کردن جانوران از روش‌های ساده و غیر شیمیایی استفاده کنید.

۱- می توانید در خاک گلدان چند حبه سیر قرار دهید.

۲- با ریختن پودر دارچین و فلفل می توانید باعث کنترل این آفت بشوید.

۳- ریختن نمک روی خاک گلدان گیاه.

۴- با سیراب و غرقابی کردن خاک این نوع حشرات را خفه کنید این عمل را حداقل ۳ بار انجام دهید.

۵- از کود های تازه و پوسیده نشدا استفاده نکنید.

۶- خاک گلدان را سریعتر عوض کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

جار گل رز و زنبق

5,500,000 تومان
[/vc_column][/vc_row]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *