نگهداری درخت موز

پیشنهاد خرید

گل شفلرا سطل 7

195,000 تومان185,000 تومانخرید کنید

در حالی که از گیاهان میوه‌دارِ موز تحت عنوان درخت یاد می شود، جالب است بدانید که در واقع درخت موز گیاهی برگ ریز و بزرگ است که اصلا ساقه‌ی چوبی ندارد و صرفا تنه‌ای محکم و قائم دارد که برگ های بلند، بزرگ و سبز رنگی روی آن وجود دارد.

درخت موز با نام علمی Musa spp که به درخت پلانتین نیز معروف است جزو خانواده میوزیشی محسوب می شود و بومی مناطق آسیا، آفریقا و استرالیا می باشد. این گیاه برگ هایی به رنگ سبز روشن دارد و در بهار به گل می‌نشیند. گل های موز به رنگ های سفید، بنفش و نارنجی هستند. این گل ها بعدا تبدیل به همان میوه‌ی موز می شوند.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

نگهداری درخت موز

پیشنهاد خرید

سانسوریا ابلق پر پاجوش

410,000 تومان390,000 تومانخرید کنید

شما می توانید به راحتی یک درخت موز را در حیاط خود بکارید و از آن نگهداری کنید. حتی در صورت فراهم کردن شرایط می شود درخت موز را در گلدان و داخل خانه نیز نگهداری کرد اما درخت در محیط خانه میوه نخواهد داد. درخت موز تقریبا رشد سریعی دارد و نسبت به گونه های مختلفش می تواند در اندازه های متفاوتی رشد کند. به طور میانگین این گیاه از ۶۰ سانتی متر الی ۹ متر ارتفاع، از ۳۰ سانتی متر الی ۴ متر پهنا دارد. تقریبا ۱۰۰ ها گونه‌ی متفاوت از درخت موز شناسایی شده است که شناخته شده‌ترینِ این گونه ها شامل موارد زیر است:

  • Musa basjoo:

 ارتفاع این گونه بین ۱/۸ تا ۴/۵ متر است. با نام موز ژاپنی نیز شناخته می شود و مقاومت خوبی در برابر سرما دارد.

  • Musa acuminata:

پیشنهاد خرید

گل اسپاتی فیلوم سطل 7

340,000 تومان310,000 تومانخرید کنید

ارتفاع این گونه بین ۳/۵تا ۶ متر می باشد و معمولا به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • Musa ornate:

این گیاه بیشتر جنبه‌ی زینتی دارد و به خاطر ظاهر زیبایش مورد توجه قرار گرفته است. میوه‌های کوچکی نیز دارد که قابل خوردن نمی باشد. این گونه را با نام موز گلدار نیز می شناسند.

آیا نگهداری از درخت موز آسان است؟ شرایط نگهداری درخت موز چگونه است؟!

نگهداری از درخت موز در خانه، نیاز به فراهم کردن مقدار زیادی نور و آب و همچنین متعادل کردن شرایط دارد‌. با این حال اگر قصد دارید از این گیاه نگهداری کنید نکات نگهداری آن را در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

  • نور مناسب برای درخت موز:

اکثر گونه های درخت موز نور زیاد را دوست دارند و ترجیح می دهند در مقابل نور مستقیم و کامل خورشید باشند. به طور میانگین دریافت روزانه حداقل ۶ ساعت نور کامل خورشید کافی می باشد. البته برخی از گونه های موز نسبت به نور زیاد حساس هستند و سریعا دچار سوختگی می شوند. پس میزان نور مورد نیاز درخت موز به این بستگی دارد که چه گونه‌ای باشد.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

نور مناسب برای درخت موز

  • آبیاری درخت موز:

درخت موز بومی مناطق گرمسیری و بارانی است. بنابراین نیاز آبی و رطوبتی بالایی دارد. دائما این گیاه را آبیاری کنید و خاک آن را مرطوب نگه دارید. البته از غرقاب کردن خاک بپرهیزید. آبیاری بیش از حد و غرقاب کردن خاک باعث پوسیدن ریشه های گیاه می شود. البته آبیاری کم نیز برای گیاه مضر است. نگذارید در بین دو ابیاری خاک گیاه خشک شود.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

آبیاری درخت موز

  • دما و رطوبت مورد نیاز:

درخت موز در شرایط محیطیِ گرم و مرطوب زندگی میکند و از سرما بیزار است. حتی گونه های خاص این گیاه که در برابر سرما مقاوم هستند نیز ترجیح میدهند در دمایی حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد زندگی کنند. بنابراین سرما و خشکی هوا برای درخت موز به هیچ عنوان مناسب نیست و می تواند موجب مرگ گیاه شود.

برای حفظ و تامین رطوبت هوا بهتر است که چند درخت موز را در کنار یکدیگر بکارید. این کار موجب می شود که رطوبت بتواند زمان بیشتری در برگ ها باقی بماند. البته می شود با اسپری، روزانه روی برگ ها را مرطوب کنید تا رطوبت گیاه تامین شود.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

دما و رطوبت مورد نیاز درخت موز

  • خاک مناسب درخت موز:

انواع مختلف درخت موز خاک های ارگانیکی را ترجیح میدهند که غنی، دارای زهکشی مناسب و کمی اسیدی باشند.

  • کوددهی درخت موز:

درخت موز به شدت به کود و تغذیه شدن علاقه مند است. پس در فصول رشد دائما به آن کود دهید. برای این کار کود متعادلی تهیه کنید و طبق دستور العملِ روی آن استفاده کنید. همچنین می توانید برای تقویت گیاه، مقداری کمپوست را در ترکیبات خاک لحاظ کنید.

  • هرس درخت موز:

قبل از رسیدن میوه ها باید درخت را هرس کنید. این کار را به گونه ای انجام دهید که در نهایت فقط تنه‌ی اصلی درخت باقی بماند. پس از گذشت ۷ الی ۸ ماه از رشد گیاه نیز یک پاجوش را برای آن نگه دارید. درخت موز در فصل رشد بعدی تنه‌ی خود را جایگزین خواهد کرد. پس بعد از برداشت میوه ها، تنه‌ی اصلی را حدود ۷۰ سانتی متر کوتاه کنید. سپس بعد از گذشت چند هفته باقی تنه‌ی اصلی را نیز ببرید و بگذارید پاجوش گیاه باقی بماند.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

هرس درخت موز

روش تکثیر درخت موز

بهترین شیوه برای تکثیر درخت موز، تقسیم کردن می باشد. در این روش باید از پاجوش هایی که بعد از هرس کردن باقی مانده اند استفاده کنید.

پاجوش ها را زمانی که حدود ۹۰ سانتی متر رشد کردند از ریزوم(ریشه افقی زیر زمینی) جدا کنید‌. این کار را با استفاده از یک بیل تیز انجام دهید. بعد از جدا کردن پاجوش ها بگذارید که یک تا چند روز سطح ریزوم ها خشک شود. حال می توانید پاجوش ها را بکارید و از آن ها نگهداری کنید.

نگهداری درخت موز در گلدان

درخت موز را در گلدان نیز می توان نگهداری کرد اما نباید توقع میوه دادن از آن داشته باشید. برای کاشت درخت موز در گلدان ابتدا گلدانی با حجم ۵۰ لیتر تهیه کنید. از زهکشی مناسب زیر گلدان مطمئن شوید و آن را با خاکی غنی، ارگانیک و متخلخل پر کنید.

درخت موز وقتی در گلدان کاشته می شود به نگهداری بیشتری نیاز خواهد داشت چون سریعتر منابع خود را مصرف میکند. پس حتما به میزان کافی آبیاری و کوددهی انجام دهید.

طرز نگهداری درخت موز در خانه

نگهداری درخت موز در گلدان

آفات و بیماری‌های رایج درخت موز

درخت موز نیز ممکن است مثل دیگر گیاهان به بیماری و آفات دچار شود. برخی بیماری های این گیاه را به صورت خلاصه برایتان توضیح خواهیم داد.

سوسک زخم کننده Scarring beetle: این حشره صرفا به میوه های گیاه حمله میکند. از بین بردن آن کار راحتی است و کافیست هنگامی که آن را مشاهده کردید از حشره کش استفاده کنید.

حشرات مکنده شیره: کنه‌ی تارعنکبوتی و شپشک آردی جزو این دسته قرار میگیرند.

سوسکچه سیاه غوره: این حشرات ژله ای شکل هستند که از خود ترشحاتی به جای میگذارند. اگر این گیاه را بر روی درختتان دیدید از حشره کش برای نابودی آن استفاده کنید.

شته: وجود این آفت بر روی گیاه، باعث لوله‌ای شدن و پژمردگی برگ ها می شود. همچنین این آفت توانایی انتقال بیماری های دیگر به گیاه را نیز دارد.

کرم لوله‌ای: باعث پوسیدگی خود درخت و میوه‌ی آن میشود و رایج ترین آفت درخت موز میباشد.

ریشک بال:  وجود این آفت باعث زنگ زدگی و جدا شدن پوست میوه ها می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “طرز نگهداری درخت موز در خانه

  1. نرگس گفت:

    سلام کامل وجامع توضیح داده شد سپاس از توضیحات.
    سوال: این درخت در کنار درخت میوه ی دیگر در باغچه امکان رشد و باروری دارد؟؟

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      سلام وقت به خیر
      خیر شرایط محیط خاص مثل گلخانه نیازداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *