پرورش گل ستون فقرات شیطان

پیشنهاد خرید

خرید گل پدیلانتوس

75,000 تومان70,000 تومانخرید کنید

گل ستون فقرات شیطان یا همان پدیلانتوس یک گیاه آپارتمانی است که به واسطه مقاومت بالا، نگهداری آسانی دارد. این گیاه با رنگ های سبز که در بعضی از موارد با رنگ های صورتی همراه می ‌باشد اسامی دیگری هم دارد. نام دیگر این گیاه، ستون فقرات شیطان یا گیاه زیگزاگ می باشد. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه سمی می باشد و هرگز نباید بلعیده شود.

شیره این گیاه نیز برای افراد ممکن است ایجاد حساسیت کرده و آسیب ‌رسان باشد و بهتراست در هنگام قلمه زدن دستکش به همراه داشته باشید. اگر شما هم دوست دارید تا از زیبایی این گل در محیط منزل و یا محل کارتان لذت ببرید، بهتر است در ادامه با شرایط نگهداری آن بیشتر آشنا شوید.

نگهداری از گیاه ستون فقرات شیطان

پیشنهاد خرید

بامبو ابلق

79,000 تومان75,000 تومانخرید کنید

گل ستون فقرات شیطان

برای نگهداری گیاهان آپارتمانی دانستن چند نکته ضروری است. شرایط محیطی، نور مساعد، آبیاری، خاک و کود مناسب عاملانی هستند که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی به شما کمک می‌کند. گیاه ستون فقرات شیطان نیز برای حفظ سلامتی و نشاط خود نیاز به رسیدگی مداوم و مناسب دارد که در ادامه به این موارد می پردازیم. توجه داشته باشید که برای شادابی بهتر گل، باید شما بتوانید این موارد را به بهترین نحو انجام دهید.

نور

پیشنهاد خرید

گل فیتونیا سایز 14

90,000 تومان85,000 تومانخرید کنید

گل ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان یا همان پدیلانتوس، شدیداً به نور علاقه دارد، بهتر است در مکانی قرار گیرد که نورگیر یا نیم سایه باشد، چرا که دریافت نور کافی زیبایی این گیاه که با حاشیه های صورتی رنگ بر روی برگ ها پدیدار می ‌شود می افزاید. ذکر این نکته هم مهم است که هرگز نباید این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید مخصوصاً در ساعات و فصول گرم سال چرا که منجر به سوختگی برگ ها می شود.

آبیاری

گل ستون فقرات شیطان

از آنجایی که این گیاه در برابر کم آبی مقاوم بوده و توانایی ذخیره آب را دارد نیاز به آبیاری زیاد برای این گیاه نیست چرا که وجود آب بیش از اندازه منجر به زرد شدن برگ های گیاه شده و در صورت اینکه این عمل ادامه پیدا کند ریشه گیاه پوسیده خواهد شد و سلامت گیاه به خطر می ‌افتد. حد فاصل بین دو آبیاری دقت داشته باشید که به اندازه سه سانتی متر از عمق خاک گلدان خشک شده باشد شما می توانید انگشت خود را تا بند اول در خاک فرو ببرید و میزان رطوبت را اندازه گیری کنید. یک نکته مهم و اساسی در خصوص آبیاری این است که حتماً آب اضافی جمع شده در زیر گلدانی را خارج کنید تا گلدان از این ناحیه رطوبت نداشته باشد که منجر به آسیب دیدگی ریشه گیاه می شود. علیرغم مقاومت بالایی که این گیاه دارد هرگز نباید اجازه دهیم تا این گیاه خشکی بیش از حد را تجربه کند چرا که ممکن است ساقه آن چروکیده و برگ هایش خشک شود.

دما

یکی از مسائل مهم ددر نگهداری این گل، مسئله دما است. بهترین دما برای نگه داشتن گیاه ستون فقرات شیطان دمای حدود ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گیاه مقاوم، دمای پایین ۷ درجه را هم به راحتی تحمل کرده اما پیشنهاد ما به شما این است که دمای اتاق تان از ۱۵ درجه کمتر نباشد چرا که در سرما برگ های ریزش کرده و ساقه این گیاه استحکام خود را از دست می دهد.

خاک

گل ستون فقرات شیطان

یکی از علاقه ‌مندی ‌های گیاهان آپارتمانی خاک گلدان آن هاست. خاکی با زهکشی مناسب و بالا می تواند به خوبی آب را از خودش خارج کند، یکی از فاکتورهای رشد و حفظ سلامت گیاه شما می باشد. به هیچ وجه برای نگهداری از این گیاه از خاک سنگین استفاده نکنید. پیشنهاد ما برای شما استفاده از پرلیت و پیت ماس با اضافه کردن خاک برگ است، زیرا این ترکیب باعث سبک شدن خاک شان شده و گیاه تان از استفاده کردن از مواد آلی لذت می‌ برد.

کود دهی

گل ستون فقرات شیطان

کود دهی یکی از عاملی است که اکثر افراد برای آن که بتوانند آن را به درستی انجام دهند، علم کافی ندارند. گاهی اوقات دیده شده که افراد در زمان مناسب و یا حتی مقدار مناسبی از کود را به خاک گل اضافه کرده اند و همین امر سبب شده تا ریشه آن دچار سوختگی و در نتیجه باعث مرگ آن ها شده اند. فصل رشد این گیاه در بهار و تابستان می ‌باشد. توصیه ما به شما این است که عمل کود دهی را در این فصل به صورت ماهی یک بار انجام دهید. شما می توانید از کودهای کامل برای تغذیه خاک و گیاه تان استفاده کنید.

تکثیر گیاه ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان

این گیاه نیز به روش قلمه زدن قابل تکثیر است. بهتر است که ابزار قلمه زنی خود را آماده کنید تا با هم پله به پله روش قلمه زدن این گیاه را مرور کنیم. برای شروع کار ابتدا قلمی به طول ۱۵ سانتی متر تهیه می‌کنیم و برگ های پایینی آن ها را جدا کرده و به مدت دو روز قلمه را در مکانی که دور از نور خورشید است قرار می دهیم. با این کار شیره گیاه خشک شده و آماده قلمه زدن می باشد.

حالا وقت آن رسیده تا قلمه را در بستر خاکی سبک مثل پیت ماس و پرلیت یا شن قرار دهید. در این مرحله شما می توانید بر روی گلدان خود را با پلاستیک بپوشانید و با این کار به حفظ رطوبت گلدان کمک شایانی کنید. البته شما می توانید قلمه را در آب هم قرار دهید و زمانی که ریشه آن به حدود ۳ سانتی متر رسید قلمه را درون گلدانی با زهکشی مناسب و خاک سبک بکارید.

مشکلات و آفات گل ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان نیز به مانند دیگر گیاهان آپارتمانی ممکن است دچار حمله آفات و حشرات موذی و البته عدم قرار  بگیرد و دچار برخی از عارضه ها شود. تناسب در نوردهی و آبیاری این گیاه نیز عوامل آسیب رسان به آن می باشد. در ادامه به برخی از مشکلات و آفات پرداخته ایم و راه حل برطرف کردن آن را نیز مرور می کنیم.

ریزش برگ های ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان

یکی از عوامل مهم ریزش برگ های این گیاه عدم دریافت نور مناسب است، چرا که نور کم منجر به ریزش برگ های سبز این گیاه می شود. البته ممکن است که برگ های زیرین زرد شده و این مورد می توان نشان از دو دلیل داشته باشد. دلیل اول هامان عدم دریافت نور کافی می باشد و دلیل دوم، این است که شاید گل شما در حال رشد است. یکی دیگر از عوامل ریزش برگ های این گل، سرما است. سرمای بیش از حد نیز می تواند به راحتی به گیاه شما آسیب وارد کند.

زرد شدن برگ های ستون فقرات شیطان

هرگاه مشاهده کردید که برگ های گیاه شما رو به زردی می رود و مانند قبل، نشاط و سلامت ندارد، حتماً در آبیاری و محل قرار دادن گلدان خود تجدید نظر کنید. در جهت نورگیری دقت نظر به عمل آورید چرا که کمبود آب و یا حتی آبیاری بیش از اندازه و همچنین کمبود نور می‌تواند از عوامل زرد شدن و در نهایت ریزش برگ های گل پدیلانتوس شما باشد.

قارچ ها و گل ستون فقرات شیطان

گل ستون فقرات شیطان

اگر مشاهده کردید که بر روی برگ های گیاه شما پوشش پودری و سفید رنگی وجود دارد باید بدانید که این نشان از وجود بیماری قارچی سفیدک می باشد. برای دفع این مشکل حتماً از سموم قارچ کش استفاده کنید. در این خصوص باید توجه ویژه داشته باشید که به هیچ وجه گیاه خود را آب پاشی نکنید مخصوصاً برگ های گیاه را که نباید اصلا خیس کرد. خیس بودن برگ های این گل یک زمینه ای می شود برای رشد قارچ ها.

شته و شپشک های آرد آلو

این نوع آفات و معمولاً در فصل بهار و پاییز به گیاهان شما حمله می کنند. اگر مقدار این آفات کم باشد، شما می توانید به وسیله پنبه آغشته به الکل اقدام به جمع‌آوری آنها از روی گیاه خود کنید. اما اگر حجم آفات زیاد است باید از سم های ‌مناسب آفت زایی استفاده کرده که مناسب این گل باشد و اقدام به دفع این حملات کنیم. شما می توانید این سموم را در بازار و یا گل فروشی ها نیز پیدا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “گل ستون فقرات شیطان

  1. غزل افکاری گفت:

    سلام خسته نباشید. چرا ساقه های پدیلانتوس خم میشه؟ حتی اگر شاخه کوتاه باشه

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      درود ابباری زیاد وقتی دو سوم خاک خشک شد ابیاری بشه با این کار میتونید گیاهاتون را نجات بدید.

  2. Mohsen گفت:

    ممنون از شما مطلب مفیدی بود. بهترین زمان برای تعویض گلدان کی هست؟

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      اوایل فروردین و اوایل پاییز بهترین زمان برای تعویض گلدان می باشد.

  3. علی گفت:

    دم شما گرم واقعا کمک کردین ممنون

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      سلام وقت به خیر خوشحالیم این مطلب براتون مفید بوده.

  4. علی گفت:

    خیلی کامل و عالی ممنون از شما 🌹

    1. فروشگاه اینترنتی خانم گل گفت:

      سلام تشکر از لطف شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *